VÅR BERÄTTELSE

“I många år har jag jobbat som artist och skådespelerska där jag har medverkat i flera musikaler och gjort egna produktioner. Jag spelar också in skivor, skriver egen musik, musicerar och njuter av att arbeta med det jag trivs med allra bäst. Det borde alla få göra. Livat föddes sommaren 2007 då vi hade premiär av Livat på Hagbykullen, mitt på Österåkers Golfbana utanför och i de vita små husen där min mamma Letti då hade konstateljé. Jag hade en längtan till att få blanda professionella skådespelare och artister med barn, ungdomar och vuxna som drömde om att få spela teater, dansa och sjunga. Det är en fantastisk känsla att få se hur andra människor växer och fylls av glädje. Så jag skrev ett manus och regisserade föreställningen. Åh vad kul det blev! Vi spelade i fem år på Hagbykullen och fyllde på med vår-, höst- och julshower. Vi åkte på turné lite här och var och alla barn som kunde fick följa med.

Sommaren 2012 ställde vi till med stor allsång på Ekbacken där Lasse Berghagen var med. Året därpå kom Lill-Babs, Siw Malmqvist och Ann-Louise Hanson. Nästa år var det Svenne Hedlunds tur och 2015 fick vi besök av Kalle Moraeus och Tommy Nilsson! På denna allsång blev vår Linda Rapp också överraskad och belönad med stipendium från Sällskapet Stallbröderna.

Vi på Livat vill att våra barn och ungdomar ska få med sig delar av vår svenska musikskatt, så visst finns det en tanke med musikrepertoaren och självklart blandas den med egna önskemål. Det finns så mycket att berätta om Livat och glädjen som vi tillsammans uppnår, men det bästa är nog att komma och besöka oss och hänga på. Det är riktigt kul!

Hjärtligt välkommen till Livat, små som stora!”

– Linda Rapp, grundare

VÅR KÄRNA

Livat är…

… glädje
… trygghet
… energi
… show
… att fånga ögonblicket.

Det finns idag många olika alternativ för barn och ungdomar som vill hålla på med sång och musik. I flera av dagens skolor elitsatsar man genom barnen. Många sorteras bort efter sång- och intagningsprov och allt hänger på att man ska prestera för att få vara med. Så tänker inte vi på Livat. Vi vill se alla barn och ungdomar i deras egna uttryck och vi vill lyfta fram allas olikheter på deras villkor. För oss är det viktiga att hitta sin egen väg och styrka genom teater, musik, sång, dans, skapande och konst. Just därför har vi lagt allt under samma tak. Här finns många olika sätt att uttrycka sig på – för alla.

Vi erbjuder ett alternativ där det handlar om det viktiga i att finna tryggheten i sig själv, vare sig man är liten eller stor. Det som är så fantastiskt med att stå på scen är gemenskapen, att få lära känna andra människor med samma intresse och dela erfarenheter med varandra. Alla på Livat får vara med utifrån sin egen kraft och självklart blir det utmaningar, kanske i en sång, klurig replik eller dans men ibland ligger också utmaningen i att man måste förstå att man kan ha en liten roll men ändå vara lika viktig och göra en lika engagerad insats.

“Det som skiljer oss från alla andra i denna perfekta värld är att vi tar upp folk på scen som verkligen vill vara där.” – Linda Rapp

VÅR VISION

Glädje skapar inre trygghet

Vi är övertygade om att glädje skapar inre trygghet och att en glad och trygg människa bidrar till ett tryggt och positivt samhälle. På Livat vill vi därför att våra elever ska lära för livet och finna en trygghet genom teater, sång, musik och skapande. Hur livet än blir så ska de känna att de kan vara trygga i sig själva och vara med och påverka och skapa en bättre värld.

VAD SÄGER ANDRA OM OSS

“Det bästa som finns är Livat !! Det är en så trygg plats fylld med glädje och kärlek. Jag rekommenderar Livat till alla glada musikälskare! Du kommer inte ångra en sekund.

Jag blir så lycklig av er. Tack för att Livat finns. Kom och umgås och ha en bra stund på världens bästa plats med världens bästa människor” – Sara

“Tack Livat för en super mysig sångkväll! Lär mig så mycket hos er och stämningen är alltid på topp. Rekommenderar starkt till alla åldrar!” – Hanna

“Dessa som jobbar här är eldsjälar, de gör så att alla, oavsett ålder känner sig välkomna. På ett lekfullt sätt plockar de fram barn, ungdomar och vuxnas musikintresse, teater, skapande, sångintresse…” – Sofhia

“Min 8-åring var så nöjd efter Artist-kollo i somras. Underbara pedagoger” – Marie